DOBRY NEWS DLA RAJDERÓW – JAK DOBRAĆ OPONY DO KOLEJNYCH ZAWODÓW?

Jak dobrać opony aby być najszybszym? Musimy pamiętać o jednym. Kontakt motocykla z podłożem to kontakt właśnie opony przedniej i tylnej. Dlatego odpowiednie dobranie bieżnika do warunków panujących na torze oraz własne predyspozycyjne i upodobania są niezwykle istotne w tej kwestii. Jak to zrobić i na co zwrócić uwagę? Brock Glover z Dunlop Motorcycles Tires opowiada poniżej.

Zanim przejdziemy do opisu na co zwrócić uwagę podczas dobierania bieżnika czy opon przedstawimy krótki film na temat tzw. “ziemi do torów”. Jest to movie dotyczące głownie supercrossu aczkolwiek wiele interesujących podpowiedzi można zastosować przy analizie torów motocrossowych.

Przejdźmy zatem do odpowiedniego dobrania opon do trasy.

Ważne podstawy do analizy :

  • kontrola pogody i jaka obecnie panuje
  • w jakiej kondycji jest trasa głównie nawierzchnia
  • czy podczas wyścigu będzie się zmieniała jej konsystencja

Jeżeli już to wiemy to wtedy analizujemy swoje predyspozycje, styl jazdy i technikę oraz ruszamy do wyboru odpowiedniego bieżnika tak aby nasza trakcja przedniej opony była odpowiednia a przyczepność tylnej opony maksymalna w panujących warunkach. Ważne jest również ciśnienie w oponie zarówno przedniej jak i tylnej.

Przednia opona odpowiada za sterowność pojazdu, natomiast opona na tył za przyśpieszenie oraz odpowiednie “odejście” na prostych odcinkach czy “wyjściach” z zakrętów.

Opony są wyjątkowo ważnym elementem przygotowania motocykla do zawodów i wybranie odpowiednich jest bardzo ważne również dla Naszego zawieszenia.

Zobaczcie poniżej analizę zespołu DUNLOP.

Jeżeli dalej macie trudności w doborze odpowiedniego bieżnika warto zapytać kolegów zawodników jakie oni preferują bieżniki lub przekonać się na “własnej skórze”. Jak? Proponujemy założyć zestaw na twardy tor i zrobić test na miękkim torze. Następnie na tej samej trasie “wytestować” zestaw bieżnika typowo na miękki tor.

Jeżeli w pobliżu nie ma miękkiej nawierzchni a jest tylko twarda to robimy w podobny sposób jak wyżej. Zakładamy opony na miękki tor i przeprowadzamy analizę na twardym torze a następnie montujemy opony na twardy tor i sprawdzamy trakcje.  Właśnie wtedy powinniście odczuć tą ogromną różnicę i przekonacie się jak ważne jest odpowiednie dopasowanie bieżnika do panujących warunków na trasie.

Lubisz nasz artykuł? Śmiało udostępnij na swoim profilu lub pozostaw „like” poniżej.

Komentarze